Blog
Bij veel kinderen die bij ons binnenkomen is het zelfvertrouwen een stuk lager dan dat van Pippi Langkous. Ze krijgen keer op keer een onvoldoende voor hun rekentoets, lezen veel langzamer dan de meeste kinderen uit de klas, of hebben nog steeds hun tafeldiploma niet gehaald. Ze zien alleen de dingen die niet lukken en vergeten te kijken naar de dingen waar ze juist goed in zijn.
Nu moet ik toegeven dat ook ik helaas niet altijd zo denk als Pippi. Een paar maanden geleden waren Marcella en ik het erover eens: onze website had een opfrisbeurt nodig. Wie zouden we hiervoor vragen? Totdat we online zagen dat we dit met behulp van een programma zelf ook zouden moeten kunnen. Nu is ons zelfvertrouwen op sommige vlakken best redelijk hoor, maar computernerds zijn we verre van. Goed, wij toch de handleiding ingedoken met de gedachte dat we altijd nog een professional konden inschakelen. Héééél veel uren later kunnen we zeggen dat we best trots zijn op het resultaat. Gezien de tijd die we erin gestoken hebben en het feit dat de website echt nog niet perfect is, hadden we er misschien beter iemand voor kunnen inhuren. Maar het gevoel dat je iets hebt gedaan waarvan je van tevoren nooit had gedacht dat je het kon, is zó fijn!
Dit is nu een mooi voorbeeld van wat we kinderen in onze praktijk mee willen geven. Als je iets probeert weet je nooit zeker of het gaat lukken, maar het geeft zo’n goed gevoel als blijkt dat je het uiteindelijk tóch kan (al is het maar een klein beetje). Lukt het niet, jammer. Dan vraag je hulp, ook helemaal geen schande! Kinderen komen vaak onzeker bij ons binnen en hun motivatie is ook niet meteen enorm groot. Heel logisch, want als je iets moeilijk vindt, is dit meestal niet iets dat je het leukst vindt om te doen. Toch kan ik zeggen dat bijna alle kinderen die wij tot nu toe hebben gezien (en dat zijn er inmiddels vrij veel kan ik je zeggen 😉) het hartstikke leuk vonden om wekelijks naar ons toe te komen en extra te oefenen. Wij vinden het zo belangrijk om een goede band op te bouwen met de leerlingen en om ze succeservaringen te laten opdoen. Plezier en zelfvertrouwen zijn belangrijke voorwaarden om vooruitgang te kunnen boeken. Misschien wel de belangrijkste.